Zadzwoń do mnie: 513 154 666

Metodyka pracy

„Nie przejmuj się jeśli masz problemy z matematyką. Ja na pewno mam większe.” – Albert Einstein

Współpraca z każdym uczniem składa się z kilku istotnych etapów:

1. Po pierwsze wyznaczamy cel. Czego potrzebujesz? Jak mogę pomóc? Dokładnie określamy cel w oparciu, o który konstruujemy ścieżkę prowadzącą do realizacji. Ścieżka zawiera dokładnie tyle kroków ile potrzeba i nic ponadto. Najważniejsza jest skuteczność realizacji. Dzięki tej metodzie łatwo obserwować rezultaty i efekty współpracy.

2. Po drugie skupiam się na wytłumaczeniu materiału i upewnieniu się, że uczeń wszystko rozumie. Tłumaczenie jest poparte prostymi zadaniami, które na początku rozwiązuję i wyjaśniam, a potem przekazuję do samodzielnej pracy uczniowi. W trakcie monitoruję czy pojawiają się jakieś problemy i w razie potrzeby tłumaczę uczniowi raz jeszcze trudniejsze momenty.

3. Nauka nigdy nie kończy się wraz z końcem lekcji. Jeszcze w trakcie zajęć, albo chwilę po uczeń otrzyma pracę domową wzorowaną na materiale i zadaniach, które robiliśmy na lekcjach. Zadania będą wzbogacone o odpowiedzi, dzięki którym uczeń będzie mógł szybko zweryfikować swoje umiejętności. Przykłady, które będą sprawiać problemy zostaną omówione na kolejnych zajęciach. Mogę również udzielić kilku wskazówek przez internet.

4. W trakcie współpracy często zdarza się sytuacja, w której uczeń ma problemy, których źródła należy szukać w przeszłej edukacji. Moje doświadczenia wskazują, że zaległości są jednym z głównych problemów, który utrudniają robienie postępów. Dlatego na lekcjach znajduję słabsze punkty w wiedzy ucznia, a następnie je eliminuję i pomagam uczniowie nadrobić braki.

5. Gdybym miał podać najważniejszy problem z nauką matematyki to wskazałbym na brak motywacji. Panujący system edukacji nie zachęca do poznawania matematyki. Wręcz przeciwnie – czyni z niej naukę niepraktyczną i nieprzydatną. Skutkuje to niechęcią uczniów do przedmiotu, którą dodatkowa pogłębiają szkolni nauczyciele (w wyniku niekompetencji albo trudności dostosowania nauczania do całej klasy). W trakcie zajęć poświęcam czas na to, aby przekonać uczniów do matematyki. Pokazać im, że jest ona prosta, można ją skutecznie wytłumaczyć, a jej zrozumienie nie wymaga, aż tyle wysiłku ile może się wydawać.

6. Nauka matematyki w szkole odbywa się zawsze w grupie rówieśników. Odpowiedź pod tablicą przy całej klasie może generować stres. Podobnie jak egzaminy ustne. Gdy w trakcie rozmów z uczniem zauważę, że jest to dla niego uciążliwe to podejmuję działania mające na celu uspokojenie go oraz zrelaksowanie. Dodaję mu wiary w siebie oraz szukam przyczyn stresu.

7. Relacja pomiędzy uczniem a nauczycielem jest podstawą skutecznego nauczania. Jeżeli uczeń nie szanuje nauczyciela, to nigdy niczego się od niego nie nauczy. Poza szacunkiem skupiam się również na stworzeniu przyjemnej atmosfery na zajęciach, w trakcie której panuje rozluźnienie i otwartość. Dobry kontakt oraz zrozumienie dla problemów, które ma uczeń, sprawia, że czuje się on komfortowo. Dzięki temu może bez obaw zadawać nawet „najgłupsze” pytania, które najczęściej stanowią główną przeszkodę uniemożliwiającą mu zrozumienie materiału. Konstruktywna krytyka jest podstawą w mojej pracy, jednak nawet jej używam w ostateczności. Preferuję wspieranie ucznia, bo zdaję sobie sprawę, że szkoła stawia przed nim wystarczająco dużo trudności.

Masz jakiekolwiek pytania?

Skontaktuj się ze mną